Menteri Kanan (Pendidikan), Dr Mohd Radzi Jidin, berkata pihak kementerian
menetapkan pembukaan persekolahan lebih lewat berdasarkan Takwim Penggal dan
Cuti Persekolahan Tahun 2021.
Pembukaan penggal pertama persekolahan 2021 bagi sekolah di seluruh negara
ditetapkan pada Rabu, 20 Januari 2021.
"Ia bermakna cuti persekolahan bagi 2020 akan diteruskan sehingga sekolah dibuka
pada 20 Januari 2021.
"Apabila kita mengumumkan cuti dipendekkan untuk 2020, kita merancang sesi
persekolahan 2021 perlu dilewatkan," katanya pada sesi penggulungan perbahasan
usul menjunjung kasih titah diraja bagi Kementerian Pendidikan di Dewan Rakyat,
hari ini.
Mohd Radzi berkata, pindaan terhadap pembukaan penggal pertama persekolahan itu
dilakukan susulan pandemik COVID-19.
Katanya, perancangan bukan tertumpu untuk tahun ini sahaja kerana kesan pandemik
COVID-19 kepada sektor pendidikan tidak boleh diselesaikan dalam tempoh singkat.
"Seperti yang dimaklumkan pada 1 Julai lalu, KPM akan menyediakan Takwim Penggal
dan Cuti Persekolahan 2021 dengan mengambil kira pelbagai aspek yang terkesan
akibat pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)," katanya.
Mohd Radzi berkata, pindaan takwim 2020 dengan memaksimumkan tempoh hari
persekolahan dan mengurangkan cuti akhir tahun adalah selari dengan rancangan
melewatkan permulaan persekolahan 2021 kerana Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)
bermula lewat.
Bagaimanapun, katanya, banyak proses tatacara diperlu dilalui dan dilaksanakan
sebelum takwim 2021 boleh dikeluarkan.
"Apabila banyak keluhan KPM tidak mengambil kira keadaan guru, murid dan
sebagainya, kita mengambil pendirian untuk menyiapkan proses tatacara itu supaya
berjalan lancar dan sesi persekolahan tahun ini dapat ditamatkan dengan baik,"
katanya.
Beliau berkata, setiap perancangan KPM membabitkan COVID-19 memerlukan lebih
setahun untuk kembali kepada normal.
"Cuti sekolah akan dinormalkan dan yang mana hilang kita akan mengatur sedikit
sebanyak pada tahun akan datang, " katanya.
Katanya, antara perkara yang membimbangkan KPM ialah jika pelajar tidak dapat
menguasai tahap minimum pembelajaran, sekali gus boleh menghilangkan motivasi
mereka untuk terus belajar apabila memasuki sesi tahun depan. - BHarian